Російське пальне знову загрожує стабільності українського ринку

14 Березня 2023
Share on social media

Збільшення імпорту автогазу і дизпального сумнівного походження загрожує знищенням диверсифікованої системи постачань моторних палив, а відповідно підриває енергетичну безпеку України. Такого висновку дійшли експерти Консалтингової групи «А-95».

Ситуація вже критична на ринку скрапленого газу (LPG). За оцінками «А-95», частка постачань автогазу, що має ознаки вмісту російського ресурсу, активно зростає з червня 2022 р., а в лютому 2023 р. перевищила 50% загальних обсягів імпорту.

Автогаз виробництва європейських заводів наразі коштує на $300/т, або на 30% дорожче, ніж газові суміші з усіма ознаками російського походження. Цей демпінг унеможливлює імпорт неросійського автогазу, що вже призвело до критичного скорочення його постачань. На початку березня фактично зник імпорт газу з Румунії, яка 2022 р. була одним з основних джерел наповнення ринку України.

Наступним етапом стане відмова від довгострокових контрактів на постачання газу з Європи і оренди закордонної логістичної інфраструктури.

«Українські компанії витратили багато місяців на пошук рухомого складу, терміналів, бронювання графіків перевезень у складній транспортній системі ЄС. Ці здобутки задля побудови нової системи постачань автогазу в Україну може бути втрачено», – вважає аналітик Консалтингової групи «А-95» Артем Куюн.

Аналогічні процеси відбуваються й на ринку дизельного пального. Потік ресурсу сумнівного походження активізувався після 5 лютого, коли набуло чинності європейське ембарго на імпорт російських нафтопродуктів. Дисконти на російське пальне сягають $200/т, або 25% від альтернативних варіантів, що спонукає безліч трейдерів шукати шляхи для його постачання в Україну.

Основні джерела постачань сумнівного автогазу – Литва, Латвія й Польща, дизпального – Туреччина, Єгипет.

Експерти очікують, що дисконти на російські нафтопродукти зростатимуть, адже його надлишок у Європі й на Чорному морі збільшується. На ціни на ДП також вплине очікуване пониження цінової «стелі» в рамках антиросійських санкцій ЄС.

Ситуація вимагає термінових змін до законодавства. Йдеться зокрема про внесення кодів нафтопродуктів у постанову Кабміну №1147 від 30 грудня 2015 р., яка впроваджує заборону на імпорт товарів російського походження в Україну.

Наступним кроком має стати впровадження загороджувального мита на пальне невизначеного походження, обсяг якого ліквідував би цінову перевагу російського ресурсу.

Також, вважають аналітики, додаткового контролю потребує сертифікація пального. Зокрема необхідно налагодити безперервну співпрацю з емітентами сертифікатів про походження у країнах- постачальниках пального на визначення автентичності й кількості виданих сертифікатів.

«2022 року українці зробили неможливе – побудували нову систему постачання пального, позбувшись 100% довоєнних джерел наповнення ринку. Ми стали першою країною Європи, яка відмовилась від російського пального. Та зараз ми ризикуємо втратити цей здобуток, чого ніяк не можна допустити», – заявив директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.

Останні новини
Оновлений ціновий моніторинг!
З 1 січня ціновий звіт доступний також в онлайн-форматі на базі платформи Google Data Studio
18 Січня 2023
Активне використання генераторів не призведе до дестабілізації паливного ринку
06 Січня 2023
Підписатися на новини про нові заходи